تبلیغات
قتیل العبرات - وقتی فیس بوک لابی گری را به اوج می رساند !!
   


<-BlogDescription->

وقتی فیس بوک لابی گری را به اوج می رساند !!
به گزارش گرداب به نقل از سی‌نت، شبکه اجتماعی "فیس‌بوک" در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، بالغ بر 960 هزار دلار صرف لابی‌گری کرده؛ این مبلغ برای نخستین بار در یک دوره سه ماهه به هفت رقمی‌شدن بسیار نزدیک شده است.

بنا بر این گزارش، فیس‌بوک بار دیگر بودجه تخصیصی خود برای جلب نظر سیاست‌مداران را به میزان قابل توجهی افزایش داده، این افزایش چشمگیر در سه ماهه دوم سال جاری، دوره‌ای که طی آن سهام فیس‌بوک در بازار بورس عرضه و این کمپانی سهامی عام شد، به وقوع پیوسته است.



این رقم نسبت به سه ماهه نخست سال 2011 (230 هزار دلار)، دقیقا 200 درصد افزایش یافته است. فیس‌بوک در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی 650 هزار دلار را در این زمینه صرف کرده بود که رقم مربوط به سه ماهه دوم سال جاری، دارای رشدی 47 درصدی نسبت به این رقم است.



فیس‌بوک  تخصیص بودجه در زمینه لابی‌گری را از سال 2009 آغاز کرده، اما طی یک سال گذشته این روند به شدت تشدید شده است. در حقیقت سال 2011 نخستین سالی بود که فیس‌بوک بیش از یک میلیون دلار از بودجه خود را در این زمینه صرف کرد. این درحالی است که این کمپانی طی تنها سه ماه گذشته همین رقم، یعنی حدود یک میلیون دلار را صرف لابی‌گری کرده است.

نکته جالب توجه دیگر آن است که فیس‌بوک هم اکنون و با گذشت 6 ماه از آغاز سال، رکورد مجموع مخارج خود طی سال 2011 را که 1.35 میلیون دلار بوده، شکسته است. این رقم هم اکنون بالغ بر 1.61 میلیون دلار است.

Report ID

Quarter

Expenditure

Report Date

300376569

Q2 2009

$48,137

04/20/2011

300215009

Q3 2009

$121,624

10/20/2009

300240502

Q4 2009

$38,117

01/20/2010

300258489

Q1 2010

$41,390

04/15/2010

300289448

Q2 2010

$60,000

07/16/2010

300326308

Q3 2010

$120,000

10/20/2010

300351816

Q4 2010

$130,000

01/20/2011

300379977

Q1 2011

$230,000

04/20/2011

300405097

Q2 2011

$320,000

07/20/2011

300428540

Q3 2011

$440,000

10/20/2011

300452591

Q4 2011

$360,000

01/20/2012

300474463

Q1 2012

$650,000

04/20/2012

300498441

Q2 2012

$960,000

07/20/2012



بررسی این که این مبالغ هنگفت دقیقا در چه مواردی هزینه شده است، نکات دیگری را در این زمینه آشکار می‌کند. بنا بر گزارش های موجود، این مبالغ صرف لابی‌گری فیس‌بوک با قانونگذاران در زمینه‌های امنیت سایبر، تبلیغات، استخدام، حق انحصاری اختراع، حریم خصوصی، مالیات و مسائل مربوط به عرضه سهام این کمپانی در بورس شده است.

کارشناسان دلائل زیادی را در زمینه افزایش بودجه لابی‌گری فیس‌بوک مطرح می‌کنند که بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور و لوایح مختلف مربوط به اینترنت که هر از چند گاهی راهی کنگره می‌شوند، از آن جمله است.

همچنین، فیس‌بوک نیز مانند دیگر کمپانی‌های بزرگ فعال در این عرصه، به تحکیم و تعمیق دوستی خود با کاخ سفید می‌پردازد، زیرا لیستی از اهدافی دارد که در راستای تحقق آن‌ها، به کمک کاخ سفید نیاز دارد. همکاری با دولت یکی از راه‌هایی است که فیس‌بوک برای دفاع از منافع خود در پیش گرفته است.

منبع: gerdab.ir


::
:: برچسب‌ها: فیس بوک , لابی گری , سیاسیون , بودجه ,
نویسنده : محمد جواد ملکی اصل
تاریخ : چهارشنبه 11 مرداد 1391